Informatiespecialist gezocht? Met behulp van dit artikel vind je hem of haar
Het verbeteren van de informatiehuishouding binnen een overheidsorgaan is een belangrijke zaak. Een goede informatiespecialist kan daarbij van grote waarde zijn. Maar hoe vind je een goede persoon voor deze rol? Het kan een lastige taak zijn, maar met onze vijf tips wordt het een stuk makkelijker.
Bekijk de kennis en ervaring van de sollicitant
Een informatiespecialist heeft natuurlijk de nodige kennis nodig om zijn of haar werk goed te kunnen doen. Kijk bij sollicitanten daarom goed naar de kennis en ervaring die hij of zij heeft opgedaan. Let bijvoorbeeld op de opleiding die de sollicitant heeft gevolgd, de relevante werkervaring en de cursussen en trainingen die hij of zij heeft gevolgd.
Zoek naar een goede match
Een goede informatiespecialist is niet alleen iemand met een goede kennis en ervaring, maar ook iemand die goed bij de organisatie past. Zoek daarom naar een match tussen de sollicitant en de organisatie. Kijk welke eigenschappen iemand nodig heeft om goed in het team te passen en hoe de sollicitant hieraan voldoet.
Check referenties
Om zeker te weten dat de sollicitant de kennis en ervaring echt bezit die hij of zij op het CV heeft gezet, is het verstandig om referenties na te trekken. Vraag bijvoorbeeld om referenties van vorige werkgevers en bel deze op om te vragen naar de kwaliteiten van de sollicitant.
Kies iemand met een brede interesse
Een goede informatiespecialist heeft niet alleen kennis van zijn of haar specifieke vakgebied, maar ook interesse in andere disciplines. Op deze manier kan hij of zij verbanden leggen tussen verschillende vakgebieden en de informatie optimaliseren.
Vraag naar visie op de toekomst
De informatiehuishouding is een steeds veranderend vakgebied. Daarom is het belangrijk om te weten hoe de sollicitant denkt over de toekomst. Vraag daarom ook naar zijn of haar visie op de toekomst en hoe hij of zij verwacht de informatiehuishouding van de organisatie verder te verbeteren.
Samenvatting
Een goede informatiespecialist kan van grote waarde zijn bij het verbeteren van de informatiehuishouding binnen een overheidsorgaan. Het vinden van een goede persoon voor deze rol kan echter lastig zijn. Door onze vijf tips te volgen, wordt dit proces een stuk makkelijker en vind je de juiste persoon voor de klus. Let bijvoorbeeld op de kennis en ervaring van de sollicitant, zoek naar een goede match met de organisatie, check referenties, kies iemand met een brede interesse en vraag naar de visie op de toekomst. Op deze manier vind je de beste persoon voor deze belangrijke rol.
Bron: Becis DIOR